1. Home
  2. Kennisbank
  3. MediKIT HIS
  4. Agendavoering

Inkomende afspraken

Bijgewerkt op 25 Sep om 14.21 uur

Middels portalen, bijvoorbeeld Spreekuur.nl, heeft een patiënt de mogelijkheid om zelf een afspraak aan te maken met een zorgverlener op basis van de blokken aangegeven in het rooster.

 De volgende drie afspraaksoorten staan open voor het maken van afspraken door patiënten:

  • Fysiek bezoek op de praktijk
  • Digitaal consult
  • Telefonisch gesprek

Voorwaarden om als zorgverlener zichtbaar te zijn

Om afspraken goed te laten verlopen is het van belang dat elke zorgverlener een Specialisme heeft. Een rol vul je in via de tegel Administratie> Zorgverlener. Hier kun je zoeken op  Specialisme door te zoeken op bijvoorbeeld huisarts of 'Verpleegkundige'. Voor de POH gebruik je 'Verpleegkundige'. Het specialisme is zichtbaar voor de patiënt in Spreekuur.nl

Let op: Indien een zorgverlener geen specialisme heeft is deze niet zichtbaar voor de patiënt in Spreekuur.nl

Tijden beheren

Spreekuur.nl kijkt naar de blokken in het rooster van de zorgverlener om beschikbare tijden te tonen. Alleen de afspraaksoorten, Fysiek bezoek op de praktijk, Digitaal consult en Telefonisch gesprek staan open om door patiënten ingevuld te worden. Meer informatie over het beheren en inrichten van het rooster is te vinden in de handleiding Agenda inrichten en gebruiken. Na het inrichten van het rooster is het goed om in de agenda te controleren of de gewenste blokken te zien zijn op de gewenste tijdstippen.

Tijdssloten

Standaard is er een tijdsslot van 10 minuten ingesteld voor de praktijk, op verzoek kunnen wij dit tijdsslot aanpassen voor de gehele praktijk. Dit is dus niet per zorgverlener in te stellen. Stuur hiervoor je verzoek naar medikitsupport@nedap.com.

Afspraaktypen dichtzetten

Wil je een afspraaksoort dicht hebben staan voor het plannen van afspraken door patiënten, stuur dan een mail naar medikitsupport@nedap.com.

Inkomende afspraken afhandelen

Inkomende afspraken zijn te benaderen en te verwerken vanuit de tegel Inkomende Afspraken. In de agenda zelf zijn de afspraken afkomstig uit Spreekuur.nl grijs. Deze afspraken zijn niet aan te passen.

In Inkomende afspraken zijn aan de rechterkant de ingekomen afspraken via Spreekuur.nl onder elkaar in te zien. Onder de naam en geboortedatum van de patiënt is de reden van de afspraak te zien die door de patiënt zelf is ingevoerd. Vanuit de Inkomende afspraken kaart kan de afspraak goedgekeurd of geweigerd worden. Bij het weigeren van de afspraak is het verplicht om een opmerking mee te geven. De patiënt krijgt in Spreekuur.nl een bericht dat de afspraak niet door kan gaan met daarbij de opmerking die er is ingevoerd. Door op het foldericoon naast de gegevens van de patiënt te klikken zal het betreffende dossier geopend worden in een nieuw browsertabblad.

Bij het goedkeuren van de afspraak krijgt de patiënt in Spreekuur.nl bericht dat de afspraak is ingepland. Door een opmerking in te vullen kun je de patiënt nog vertellen dat er iets moet worden meegenomen naar de afspraak, bijvoorbeeld urine.

Zodra een afspraak is goedgekeurd verandert deze van kleur. De kleur afhankelijk van het type afspraak en de daarbij geselecteerde kleur. Meer informatie over het aanpassen van de kleuren in de agenda is te vinden in de handleiding Hoe kan ik mijn profiel beheren?

Indien de afspraak is goedgekeurd en deze wordt toch nog vanuit de agenda verwijderd, dan krijgt de patiënt ook een melding dat de afspraak is afgekeurd met de mededeling dat de afkeur door de zorgverlener is gedaan. Het is niet mogelijk om hier een eigen reden van afkeur mee te geven.

Tip: Maak voor jezelf een Test patiënt in je MediKIT praktijkomgeving met je eigen BSN nummer. Daarna zou je op het portaal een account aan kunnen maken en inloggen op je eigen praktijk om de patiënt zijde te zien.