1. Home
  2. Kennisbank
  3. Praktijkinrichting
  4. Praktijkomgeving inrichten

Praktijkomgeving inrichten

Bijgewerkt op 11 Oct om 11.00 uur

Open de tegel Administratie vanuit het beginscherm. Door in de linkerkolom op Zorgverleners te klikken kom je in het overzicht met reeds bestaande zorgverleners terecht. Onder Toon inactief is het mogelijk om ook de inactieve zorgverleners in beeld te krijgen.

Zorgverleners aanmaken

Door op het plusteken te klikken is het mogelijk om een nieuwe zorgverlener aan te maken.



Je krijgt nu een aantal invulvelden te zien. 

  • Vul de persoonsgegevens van de zorgverlener in.
  •  Vul in ieder geval Voorletter bij Voornaam en Achternaam bij Achternaam in.


Let op: Deze gegevens worden ook vermeld op brieven naar patiënten. Je kunt er voor kiezen om bij Voornaam alleen een voorletter of voorletters op te geven.


Vervolgens klik je bij Inschrijving het plusteken aan.


Klik op de dropdown en kies i.p.v. BIG nr, AGB-Z code. Je vult hier de AGB-code in. Bij een vaste arts vul je hier de persoonlijke AGB-code in. Bij een waarnemer vul je ook de persoonlijke AGB code in. Bij een arst in opleiding of praktijkverpleegkundige die zelfstandig medicatie mag uitschrijven vul je hier de praktijk AGB-code in.

Let op: Een AGB-code is verplicht bij het uitschrijven van een recept.



Bij Specialisme vul je een specialisme in. Indien je gebruik wilt maken van Inkomende afspraken via Spreekuur.nl is een specialisme verplicht. Meer informatie over Inkomende afspraken en specialismen is te vinden in Inkomende afspraken.


Onder primaire contactgegevens vul je een geldig telefoonnummer en e-mailadres in,

Dit e-mailadres moet uniek zijn voor de zorgverleners binnen de praktijk.


Bij applicatie onderdelen selecteer je de applicatie-onderdelen die voor deze zorgverlener van toepassing zijn. Door hier onderdelen in of uit te schalen zullen de betreffende tegels wel of niet zichtbaar op de homepagina voor de betreffende zorgverlener.

Onder Goedkeuring nodig selecteer je de onderdelen welke goedkeuring behoeven van een arts. Deze items komen vervolgens ter goedkeuring in de goedkeuringslijst van de Werklijst terecht.

Info: Door het schuifje bij goedkeuring voor medicatie aan te zetten, krijgt de medicatie naar goedkeuring de AGB-code van de arts mee.


Vergeet de gegevens niet op te slaan.


Teams aanmaken

Teams kunnen worden gebruikt om de weergaven van de werklijst en de agenda te filteren. Meer informatie over het werklijst filter is te vinden in handleiding Werklijst. Meer informatie over het selecteren van teams in de agenda is te vinden in de handleiding Agenda inrichten en gebruiken.
Door op de tegel Administratie te klikken en vervolgens in de linkerkolom op Teams, kom je in het overzicht met de reeds aangemaakte team. Middels het plusicoon rechtsboven is het mogelijk om een nieuw team aan te maken.
Je geeft een teamnaam en selecteerde de gewenste zorgverlener in de dropdown. Middels het plusicoon boven teamleden is het mogelijk om meerdere zorgverleners te selecteren door meerdere malen het plusicoon te gebruiken. Door op het prullenbakicoon te klikken en vervolgens op x is de zorgverlener weer te verwijderen uit het team.

Zodra je alle gewenste zorgverleners hebt geselecteerd klik je op opslaan.