In deze handleiding wordt uitgelegd hoe je berichten kunt sturen naar patiënten die gebruik maken van Spreekuur.nl.
Berichten
Na het openen van een dossier, via Intake, Dossier of Consult, verschijnt de optie Berichten aan de rechterkant. Door op Berichten te klikken, wordt de functionaliteit geopend.
Als je de berichten functionaliteit hebt geopend, zal de historie aan berichten zichtbaar worden en is direct te zien of er een episode aan het bericht gekoppeld is. Als er een episode aan het bericht gekoppeld is, is dit inzichtelijk achter het puntje. Als eerste vul je een onderwerp van het gesprek in, dit wordt de titel van het gesprek. In onderstaand geval Uitslag eczeem onderzoek. Onder de episodetitel is te zien welke zorgverleners betrokken zijn bij het gesprek.
Berichten versturen
Door te klikken op het plusteken open je een nieuw gesprek. Vul als eerste een onderwerp van het gesprek in, dit is verplicht. Daarna kan je het bericht voor de patiënt opstellen, vervolgens is het mogelijk om een episode te koppelen en een bijlage te versturen. Een episode koppelen is niet verplicht en kan later ook nog. Om het bericht te verzenden klik je op de knop Verstuur.
Bij het versturen van een bericht worden aantal iconen getoond die de status van het bericht weergeven.Hieronder volgt de betekenis van de iconen:
- Het bericht is nog niet ontvangen door Spreekuur.nl
- Het bericht is ontvangen door de patiënt, maar nog niet gelezen.
- Het bericht is gelezen door de patiënt.
Indien een patiënt geen gebruik maakt van Spreekuur.nl is onderstaande melding in beeld.
Als er geen melding wordt gegeven dan maakt de patiënt gebruik van Spreekuur.nl.
Ook zul je bij het versturen van het bericht zien dat een bericht niet is ontvangen.
Een bericht die deze melding geeft moet als verloren beschouwd worden.
Episode koppelen
Als een gesprek is gestart kan er vervolgens alsnog een episode gekoppeld worden onder het tab Episode koppelen. Selecteer de episode en klik op Episode koppelen.
Gesprek afronden
In het tabblad Afronden is het mogelijk om verrichtingen en een samenvatting toe te voegen aan een gesprek. Na het afronden van een gesprek is het niet mogelijk om een gesprek te heropenen of nog aan te passen. Klik op Afronden om het gesprek af te ronden.
De samenvatting van het gesprek wordt in de tijdlijn van het dossier van de patiënt weergegeven. Dit wordt weergegeven als C-regel.
Door een afgerond te gesprek te openen is het mogelijk om de C-regel en de verrichtingen aan te passen nadat het gesprek is afgerond. Zodra een gesprek is afgerond is het niet meer mogelijk om berichten te versturen, zowel door de patiënt als door de zorgverlener.
Niet afgeronde gesprekken op de werklijst
Gesprekken die nog niet zijn afgerond zullen zichtbaar worden in de Werklijst onder de Inkomende berichten. De inkomende berichten zijn zichtbaar voor de hele praktijk. Bovenaan de werklijst bevinden zich de meeste recente berichten. Ook is in de Inkomende berichtenkaart te zien welke zorgverleners betrokken zijn bij het gesprek. Vanuit de werklijst zijn de berichten te openen en alsnog af te ronden. Zodra de gesprekken zijn afgerond, zullen deze niet meer zichtbaar zijn op de werklijst.
Aan de icoontjes voor de gesprekken kan je afleiden of een gesprek is afgerond of niet. In onderstaand geval is het laatste gesprek afgerond, de andere gesprekken zijn nog geopend.
Verrichtingen goedkeuren
Als een zorgverlener goedkeuring nodig heeft voor verrichtingen, zal in de Goedkeuringslijst het gesprek zichtbaar zijn.
Een gesprek starten vanuit de werklijst
Als je bij Inkomende post een item hebt aangeklikt van een bepaalde patiënt, dan wordt aan de rechterkant de Berichten-kaart geopend, zodat je eenvoudig de patiënt een berichtje kunt sturen.
De knop Lijst inkomende berichten openen is te gebruiken om weer in de overzicht pagina van de inkomende berichten te komen.
Spreekuur.nl
Een gesprek kan alleen opgestart worden vanuit MediKIT, de patiënt kan dit dus niet doen.
Wanneer er een gesprek is gestart door de zorgverlener, krijgt de patiënt hiervan een melding via een notificatie op de e-mail of pushnotificatie op de app.
In de zijbalk wordt getoond dat er een bericht is gestuurd, bij Chats staat een rode 1. Door daarop te klikken wordt het gesprek geopend.
Onderin kan gereageerd worden op de vraag van de zorgverlener. Door op het Blauwe pijltje te klikken, wordt het bericht verzonden.
Als de zorgverlener het gesprek afrondt in MediKIT, wordt dit ook in Spreekuur.nl getoond.